Bara tyska delar i Formel Vee

I Sverige och övriga Europa är inte Formula Vee särskilt känt, även om det finns en svensk wikipedia-artikel om fenomenet, och en svensk formel Vee-förening. Det rör sig om ett mellanting mellan formel 1 och folkrace, kanske en sorts motorsportens optimistjollar. Bilarna är små, smala, ensitsiga och ska enligt reglerna endast servas med reservdelar från Volkswagen. Under storhetstiden, fram till 1970-talets slut ungefär, användes endast reservdelar från Volkswagens klassiska ”bubbla”, men idag används, p.g.a. brist på dessa delar, även reservdelar från bl.a. Golf. Det är med andra ord fortfarande Volkswagen som gäller. Bristen på gamla reservdelar har även gjort att man på sina håll tävlar med helt nybyggda bilar. I Sverige är vi dock lite mer konservativa, och här bedrivs formel Vee enbart med äldre bilar.

Formula Super Vee

Tidigare fanns även en klass som hette Formula Super Vee, men den är numera nedlagd. Fordonen som användes där kan dock fortfarande komma till användning. Så här skriver en lokaltidning i Colorado om ett förestående motorevenemang i delstaten:

Taking the Pikes Peak Cog Railway to the summit as an 8-year-old when visiting his grandmother in Manitou Springs, Detrich is likely the oldest rookie in this year’s Pikes Peak International Hill Climb. And he’ll be doing it in a Formula One-style vehicle sporting a Volkswagen Rabbit motor that produces only 180 horsepower at altitude.
The aluminum car has inferior technology, designed 25 years ago for the now-defunct Formula Super Vee series. So Detrich will have to take advantage of his car’s ability to stick to the pavement on turns to challenge the powerful open-wheel cars he will go head-to-head with on the mountain Sunday.