Det är vanligt att bilar går sönder och måste repareras eller att någonting på bilen måste bytas ut. Hela 31 procent av alla bilar klarar inte besiktningen varje år och bilägarna måste åtgärda både det ena och det andra.
På Dagens Nyheter kan man läsa om att var tredje bil inte klarar besiktningen. Förra året besiktigades ungefär 3,1 miljoner bilar hos Bilprovningen och 31 procent av bilarna fick krav på efterkontroll. År 2000 var siffran 35 procent vilket visar att den svenska fordonsparken har blivit bättre. Framförallt motstår bilarna rost bättre i dag än vad de gjorde då. I början av 2000-talet hade bilarna sämre rostskydd på kaross och plåt. De problem som Bilprovningen nuförtiden prickar bilar för är konstruktionsfel på styrleder, parkeringsbromsar och spindelleder. Vad gäller de problem som bilägaren orsakat handlar det oftast om en trasig strålkastare eller slitna alternativt felinställda däck.
Avgassystem och fälgar kan behöva bytas
Något annat som kan gå sönder på bilen är avgassystemet, vilket gör att motorns förbrukning och drift påverkas. Då kan man behöva byta ut hela avgassystemet. Har man till exempel en Volkswagen Golf hittar man avgassystem till wv Golf på nätet. Att byta ut sina fälgar kan man även behöva göra, antingen om de går sönder eller om man vill byta till några snyggare. Det kan ibland hända att fälgarna körs sönder om man kör på en dålig väg med till exempel gropar i vägbanan. Har man då tur kan Trafikverket gå in och betala kostnaden för ett byte, skriver man på LTZ.
Vilka bilar går sönder mest?
Vill man ha en bil som inte kostar så mycket att reparera om den skulle gå sönder bör man satsa på en Peugeot, kan man läsa på Svenska Dagbladet. De bilar vars reparationer kostar mest är Audi A6 och Audi A4 och den bil som man oftast måste besöka verkstaden med är Ford Focus.